woensdag, april 06, 2005

"Turks"

Nog niet zo veel Turks geleerd (of getennist) maar wel wat over Koerdistan. Ik kon namelijk bij mijn kapper niet uitmaken of ze Arabisch of Turks spraken, het bleek Koerdisch te zijn. Naar zijn zeggen na de Turken en Marokkanen de grootste bevolkinsgroep van Lombok, gevolgd door Perzen en op afstand de etnische Nederlanders, gemeten naar zijn klantenbestand.

Voordat hij gel in mijn haar goot en ik hem nog aardig vond ("Naar achter of door elkaar?" de twee mogelijke coupes, in mijn geval dus rechtop), hebben we lang gesproken over de Koerden. De taal blijkt 6 hoofddialecten te kennen die in drie alfabetten geschreven wordt. Hij sprak ze allemaal, naast Turks, Farsi, Arabisch, Engels en wat Nederlands.

Het volk zelf stamt af van de Medeërs, die ooit het hele middenoosten beheersten -zo nadat de Babyloniërs en Chaldeërs en voor de Perzen precies hetzelfde gebied beheersten. Ook het enige zulk volk zonder eigen land: zelfs de joden (Israël) en Aramezen (Armenië. terzijd: Jesus sprak Aramees) hebben nu hun eigen land, maar deze hoogopgeleide erfgenaam van Medya stond hier als banneling vaardig mijn haar te knippen.

Toen ik vertelde van "wetten van Meden en Perzen" -verder ken ik geen verwijzingen in het Nederlands- dacht hij aan een "Media- en Perswet" wat een prachtig voorbeeld is van een Babylonische spraakverwarring. Ha ha.

Op een ander spoor, heb ik net voor het eerst een Turks boek gelezen: Ik heet Karmozijn van Orhan Pamuk. Een geweldig boek, duidelijk op -en over- de grens tussen oosterse en westerse kunstvormen. Genoten, al heb ik me ook grote delen verveeld omdat het in detail inging in een wereld die mij geheel vreemd is, en bovendien kon ik mij slecht identificeren met de personages. Iedereen was achterbaks, had driedubbele agenda's, en probeerde de anderen (collega's, geliefden, kinderen) voor hun eigen karretje te spannen. Erg vermoeiend, en vervelend, maar alle draden komen prachtig samen in een intrigerende ontknoping, of ontrafeling. Weer een woordspeling, ik ben op dreef.

Voortaan ga ik onder werktijd schrijven, ik ben al veel te lang bezig. Nog een goed voornemen!