vrijdag, april 08, 2005

Museumnacht

5 november 2005 is het museumnacht in Utrecht, en om voor mij nog ondoorgrondelijke redenen is het thema geworden het getal 5. De Universiteit is mede-organisator, en via via kwam er bij ons een verzoek om een praatje te houden "over" 5. De details zijn nog heel schimmig, maar ik heb me al wel opgegeven om mee te helpen. Het lijkt me uitdagend om alles -of überhaupt iets- te vertellen over een getal. Laat me het weten: waar denk jij aan bij het getal vijf? Vingers, waddeneilanden, en platonische lichamen zijn al genoemd. En het feit dat het niet priem is in de gehelen van Gauss.


Verder heb ik geluncht met een russische gast van mijn begeleider. Een aardige jongen, maar hij heeft vijf seconden nodig om een antwoord te formuleren, ook in een gewoon gesprek. Niet een partij voor hele levendige conversatie, maar misschien wel in het Russisch.

Hij had zoute haring genomen, en Eduard merkte op dat het een Hollandse specialiteit was, wat hij aan het eten was. Hij nam tusendoor een hap van een krentenbol en zei naar allebei gebarend "... ... ... ... Which?"

"Both, but not together!" zei ik, waarop de hele tafel erg moest lachen. Arme Dmity. Toch ben ik tevreden met het antwoord: bondig, informatief, volledig, en onder omstandigheden erg grappig.