zondag, april 10, 2005

Vorderingen voornemens

Na het formuleren van doelstellingen volgt onvermijdelijk het evalueren van de resultaten. Nu is een week erg kort, zelfs voor een tussenevaluatie, maar ik ben erg tevreden over mijn T's dus ik ga met plezier verslag brengen.

Tennis: gisteren met Sander getennist, in de stromende regen bij 5°C. Koud en nat, de natte ballen stuiterden al gauw niet meer op de drassige baan, en ons partijtje heb ik heel snel verloren (6-0, 6-0) maar ik heb me erg vermaakt. Backhand waardeloos, service beter dan herinnerd, oog-hand-voet coördinatie ontbrekend. Binnenkort win ik.

Turks: moeilijk, heel anders, maar ik ben enthousiast. Ik bedankte de bakker uitgebreid "Tesjekkür-ler" en hij stak breed lachend van wal … hij had het in ieder geval begrepen. Wat hij zei begreep ik niets van, maar het begin is er. Het leukste dat ik tot nu toe geleerd heb is een regel over achtervoegsels. Afhankelijk van de laatste letter van het basiswoord heb je een harde of zachte klank: bij welke letters hoort een harde klank? Bij 't kofsçhip-sj natuurlijk!

Ik heb zelfs een nieuw langetermijnvoornemen: reizen. Afgelopen jaren heb ik heel weinig vakantie gehad -in 2003 had ik een scriptie en een verhuizing en in 2004 kwam het niet uit om ver weg te gaan- maar ik zie bij mezelf een hele opleving als ik vooruit denk naar wat ik in Turkije allemaal ga doen. Grenzeloze mogelijkheden, groot land, veel geschiedenis, maar ik moet keuzes maken vor de 2-3 weken dat ik erheen ga na de conferentie … juist het dromen en voorbereiden is al leuk.

Andere reisdoelen:
  • Polen, beginnend bij Gdansk (Gouden Eeuw), langs de Baltische kust (Duitse ridders), dan het binnenland in voor Warschau, Poznan, Wroclaw (Hertogdom) en over Berlijn terug.
  • Of de Zwarte Zeekust van Oekraine, de Krim, Roemenië, en over Budapest en Wenen terug.
  • Als ik meer geld heb, en tijd (2007) Brazilië. Reizen langs de kust van Recife naar Salvador, via Belo Horizonte naar Rio, Sao Paulo en Oro Preto. Op een motor.
  • En als ik helemaal rijk ben, Japan. Daarvoor is er een kans dat ik er voor werk heenga, of misschien wil Thom me wel een keer rondleiden …
Ik word al helemaal enthousiast van het opschrijven alleen al. Een lange reis begint altijd met een kleine stap, in dit geval een schriftelijke.