vrijdag, juni 17, 2005

Eenheden

Turkije is zo'n land dat wel eens wat inflatie heeft meegemaakt. Er zijn de laatste jaren twee keer drie nullen weggestreept, met de overgang 1 Turkse Lira = 1000 Lira (oude vorm), en daarna 1 Nieuwe Turkse Lira (YTL) = 1000 TL. Het gekke is dat al het oude geld nog in omloop is -dus ik heb muntjes van 50.000 en 0.05 die hetzelfde waard zijn, en briefjes van 1 en 1.000.000 die er 'verder' precies hetzelfde uitzien en precies hetzelfde kopen.

Niet alleen dat, de aangegeven prijzen zijn ook nog in de drie vormen te vinden, en dan moet je zelf maar wijs worden wat er bedoeld wordt. Het wel duidelijk dat mijn stuivertje niet genoeg zal zijn om de Mercedes in de straat de kopen, maar dat ik er een miljoen van nodig zou hebben. Toch is het lastig, omdat je toch al om moet rekenen. Gelukkig is de koers vrij makkelijk: 5 Lira (YTL) = 3 Euro ... oppassen dat je geen Nieuwe Turkse Euro's krijgt.

Euro's worden hier trouwens op straat gewoon gebruikt, en je kan ze ook gewoon pinnen (net als dollars, overigens). Het is wel te overleven, met 5 munteenheden in een land, maar een munteenheid voor 12 landen is wel handiger.


De eerste week zit er bijna op, en ik heb de rust wel verdiend ... zometeen weer wat toerisme, dan een keer een Turks bad en een waterpijp. Ik hoop fris aan volgende week te kunnen beginnen, nu was iedereen zo vermoeid, warm en uitgedroogd dat het vorige praatje leek uit een scene uit Doornroosje.