maandag, juni 13, 2005

In de polis

Ik ben goed aangekomen.

De vlucht leek kort -hoewel, soms ook lang- doordat ik naast een half-franse vioolmaker zat die op weg was van zijn vriendin in Haarlem naar zijn vriendinnetje in Istanbul. Hij had sociale psychologie gestudeerd, daarvoor een jaar rechten, een jaar econometrie, zelfs een paar weken wiskunde, en vloog zo veel dat bij een voorgaande afdaling zijn trommelvlies was geimplodeerd. Hij was al eens (tien keer!) eerder hier geweest, dus kon al wat vertellen over de pinautomaten, het bier, dat je een visum (postzegel van E.10) moet kopen voordat je door de douane mag ... maar na vier uur naast hem was ik blij dat ik neer kon ploffen in het hotel.

Dat kostte nog even moeite: ik kon het in het donker de weg niet vinden, dus vroeg ik het maar aan een taxi. Die kon het ook niet vinden, maar die kon gelukkig wel aan iedereen de weg vragen. Opvallend dat er hier om 1.00 's nachts nog ZO veel mensen op straat lopen. Aangekomen beweerde hij geen wisselgeld te hebben, en heb ik uiteindelijk de dubbele ritprijs betaald, en ben ik dus al voor mijn eerste 3 euro afgezet.

Ik slaap alleen in een driepersoonskamer. Op TV zijn er zelfs kanalen die ondertiteld zijn ipv nagesynchroniseerd, dus ik had de X-files kunnen kijken. Bij het ontbijt kwam ik al bekenden tegen (uit Italie) en naast dat ik de stof tot nu toe nog kan begrijpen vind ik de mensen erg gezellig ... dat is maar goed ook want ik wil wel wat van de stad zien en de organisatie neemt dat niet zo op zich.

De universiteit hier ligt prachtig aan de Bosporus, ik had een jaloezie-foto willen maken maar de batterijen van de camera kozen dat moment om het te begeven. Ik heb nog niet veel van de stad gezien, maar de omschrijving '1001 Kanaalstraten' dekt het niet. Het verkeer is er chaotisch, het gehuil van de moskeen frequent, de bevolking zeer cosmopoliet. De sfeer is er van een soort oosters Wenen -een beetje vervallen klassieke gebouwen en goedverzorgde mensen- met aan weerzijden van de Bosporus lange boulevards voor het strandgevoel.

De vakantie is hier zo dichtbij ...