maandag, juni 20, 2005

Oude Stad

Mijn weekend ga ik nog niet uitgebreid beschrijven, maar bliksemsnel samenvatten.

Zaterdag:
  • Sultanahmet (Blauwe) moskee
  • Ayasofya, of Hagia Sophia, zeer indrukwekkend -- verdient minstens een paar woorden. Onder de koepel voel je je heel klein, naast de graffiti van de Vikingen ook in de tijd nietig. Waanzinnig.
  • Cisterne
  • Grote Bazaar, wat een drukte! Gelijk iedereen kwijt.
Zondag:
  • met Daniel Allcock, mijn nieuwe inspiratiebron
  • Stadsmuren afgewandeld
  • Regen
  • Sloppenwijken
  • Chora, kerkje met prachtige mozaiken en fresco's.
Nu: moe, beetje heimwee. Alles is hier zo anders.

Te doen:
  • Topkapi paleis
  • Dolmenbace paleis (met beter Harem)
  • Militair museum, met Janissaren-muziek
  • Weer Grote Bazaar, en nu iets kopen.
  • Waterpijp, Turks bad, naar de kapper -nog niet aan toegekomen.
Ik heb ook al ideeen voor wat ik na deze week ga doen, dat lucht erg op. Turkije is groot, er is overal wel iets te doen, maar zonder eigen vervoer kom ik misschien lelijke centra niet uit, en iig de natuur die ik zou willen zien niet in. Dus ga ik even lui zonnen -en hopelijk leren duiken- aan de zuidkust. Daar is vast ook wel een ruine te bezichtigen ... die zijn hier namelijk overal.

Nu ga ik op de Bosporus varen met het conferentie-uitje, hopelijk met veel mooi weer, eten, raki, en weinig wiskunde. Alles hierboven verdient nadere uitleg, dat komt wel weer als ik me hier binnenkort verveel.